Alla inlägg under juni 2011

Av Lena Larsson - 28 juni 2011 21:32

En liten dvärgpelargon som jag inte vet särskilt mycket om.

Dubbla vita ganska täta blommor. Bladen har en svag zonmarkering.

Förädlare är Grey 1991

   

Av Lena Larsson - 28 juni 2011 21:23

En Doftpelargon
Växer ganska buskigt och på höjden. Bladen är lent mjuka och flikiga, dom är små med en lätt krusad kant och mellangröna Doften är som namnet Kryddig kanel.

Blommorna är små och vita med några magentafärgade streck.
Förädtare är R. Clifton 1988

   

Av Lena Larsson - 25 juni 2011 12:44

En stjärna igen. Dvärg,

Minnie har bott hos mig i flera år och med tiden blivit ganska stor trots att jag naggat i henne ganska häftigt. Hon står i en ganska stor kruka och då blir de flesta dvärgar stora. På bild 3 är hon nyss utflyttad i det fria. (i maj)
Blommorna är dubbla täta och rosa. Bladen är klargröna med en markant mörkare zonmarkering som ute i solen blir nästan svart. Min Minnie blomma mycket.

Förädlare är Ron Mitchell.

   


   

Av Lena Larsson - 25 juni 2011 12:37

En stjärna  och en liten dvärg. Enkla nästan självlysande röda blommer med ett litet vitt öga som knappt syns. Bladen har en mörkare zonmarkering i bladen ytterkanter.

En liten stjärna som verkligen lyser upp.

Förädlare är Pelfi Fisher i USA.

   

Av Lena Larsson - 23 juni 2011 19:49

Hängpelargon. Miniatyr. Den här har jag mest för bladen är så fina men så gör det ju ingetting att den blommar hela tiden. Den har dubbla blekt rosa blommor. Bladverket är ljusgrönt med nästan gräddgult mosaikmönster. Liten och mycket söt.

Förädlare är Bielby i England nång gång före 1990.

     

Av Lena Larsson - 23 juni 2011 19:41

Zonalpelargon. Så underbara blommor, dubbla vitrosa fluffiga. Bladen är ganska mörka med en knappt synlig zon. En pelargon som väcker habegär hos mig direkt när jag såg den första gången.

Detta är en PAC och framtagen av Rockdala och PAC Elsner 2009.

   

Av Lena Larsson - 22 juni 2011 21:41

En Zonalpelargon, Enligt beskrivningen ska den ha svagt citrongula blommor men min är mera åt offwhite hållet. Den har ett mellangrönt bladverk och växer lite udda men vackert.

Förädlare är Nils Klemm 2004

   

Av Lena Larsson - 22 juni 2011 21:34

Freak of Nature. Brokbladig. Dvärg.

En pelargon som jag har mest för bladens skull.

Den blommar med enkla röda blommor. Bladen är vita med gröna kanter och mjukt bubbliga. Den har oxå väldigt ljusa vita eller rosa stammar. Eftersom den har så lite klorofyll växer den långsamt.
Förädlare är Grey 1880.

     

Ovido - Quiz & Flashcards