Alla inlägg den 19 juni 2011

Av Lena Larsson - 19 juni 2011 16:55

Vita täta blommor som blir lite rosa i solen. Ett lite knubbigt växtsätt. Bladen är mellangröna.

'Vit Rosen' har funnits i Sverige länge och bara här, några pratar om 1870 alltså Viktoriatiden. Bengt-Åke Henningsson Kabbarp i Skåne har hittat en planta som tappat sin rosenknoppsform på blomman bland sina plantor och den påminner om en annan Zonalpelargon 'Gammal Svensk Dubbel'.  Alltså kan Vit Rosenknopp ha uppstått som en spontan förändring och skulle kunna förklara varför sorten bara funnits i Sverige. 
'Vit Rosen' påminner mycket om 'Kronprinsessan Mary' men är lite mera småväxt.

   

Av Lena Larsson - 19 juni 2011 14:55

'Susan Payne' är en dvärgpelargon med skiftande rosa blommor, från nästan vita till djupt rosa i en härlig blandning. Den är så kallad rikblommande. Bladen har en mörkare zonmarkering mitt på. Detta är en liten knubbig pelargon i min smak.

Förädlare är J Payne 1986.

   

Av Lena Larsson - 19 juni 2011 14:42

Jag gillar Stjärnpelargoner skarpt.

'Stella Vernante' är en mini stjärna med enkla djupt rosa blommor med vitt öga. Bladen är gröna med vita kanter i skarp kontrast.

Förädlare är Catia De Tomi 2006.

   

Av Lena Larsson - 19 juni 2011 14:13

Hejsan. Detta blir mitt första inlägg på bloggen. Jag kommer att presentera mina pelargoner i en lagom takt.



Först ut är en Kaktusblommande pelargon  'Röde Orm' med dubbla riktigt lysande röda blommor som står länge. Den växer fint och grenar sig själv bra. Bladen har en svagt markerad zon.
Ursprunget är okänt men jag har fått veta att Mats Asplund Örbyhus har tillvaratagit den.

 

Tidigare månad - Senare månad
Skapa flashcards