Alla inlägg den 20 juni 2011

Av Lena Larsson - 20 juni 2011 15:00

En av mina absoluta favoriter och den som jag haft allra längst.
Jag har under årens lopp delat ut många sticklingar till mina vänner av denna.

Torsång Zonalpelargon. Blommar med ljust rosa blommor med vitt centrum. Den blommar hela sommaren och det går knappt att räkna alla blommorna.

Jag känner inte till urspungsnamnet eller vem förädlaren är.

Torsångs handelsträdgård i Borlänge, Dalarna sålde den i början på 1930-talet.

   

Av Lena Larsson - 20 juni 2011 14:51

En av mina älsta pelargoner, vilket betyder en favorit alltså.

Sister Henry är en Rosenknoppspelargon. Riktigt dubbla härligt lite kyligt rosa blommor. Kronbladens utsidan är lite ljusar än insidan, det förstärker likheten med rosor.
Bladen är mellangröna om jag kan ana en mörkare zon i mitten. Den grenar sig själv och blir en knubbig ganska stor pelargon.

Jag har inte hittat någon förädlare. Jag blir glad om du talar om ifall du vet.

   

Av Lena Larsson - 20 juni 2011 13:49

En liten stjärna igen. Och ytterligar en favorit

Dvärgpelargon. Dubbla rosa/vita blommor med prickar och streck i rosa (kallas äggskal) Bladen är ljusgröna med en mörkare zonmarkering.
Förädlare är Brian West 2004

   

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards