Alla inlägg den 7 juli 2011

Av Lena Larsson - 7 juli 2011 16:22

Eftersom nu mina Norrland och Tierp skiljer sig lite åt så har jag valt att ta in dem båda.
Zonalpelargon.
En av mina vid det här laget många favoriter.

Jag läste detta i en tidning:

Per Wåleryg i Söderfors döpte denna pelargon efter Tierp. Han driver handelsträdgård och fick ett exemplar på 1980-talet av en gammal skollärare från trakten. Det var när han höll ett föredrag om pelargoner som en man från Alunda kom och berättade hur pelargonen kom till Tierp med hans farmors två systrar, Amanda och Emelie Lundbeck nån gång på 1800-talet. De kom från en by utanför Kalixtrakten och hade en affärsrörelse i Tierp. Exakt varifrån systrarna hade fått pelargonen är däremot osäkert, en teori är att den ska komma från Ryssland. Släkten brukade arbeta i Ryssland på vintrarna och att de då ska ha tagit den med därifrån.

       

Av Lena Larsson - 7 juli 2011 16:08

Zonalpelargon.

Dubbla rosa blommor i en lite rufsig form. Bladen har tydligt markerade nerver och är i det närmaste runda och lite skålade.

Stammarna är ganska grova och den växer kraftigt.

Många menar att Tierpspellan, Dalapelargon är samma som Norrland men det undrar jag.

Den är sedan 2000-talet spridd som Norrland i andra europeiska länder.

       

Ovido - Quiz & Flashcards