Direktlänk till inlägg 11 november 2011

Pelargon Tornedalen

Av Lena Larsson - 11 november 2011 14:55

Zonalpelargon.

Dubbla vita blommor som skiftar i rosa i solsken. Nästan gyllene blad med en kopparbrun markerad zon. Kraftig och tätt växtsätt. Ursprungsnamnet är okänt. Kallas iblad för 'Vit Kiruna' d¨den odlats som familjepelargon i Kirunatrakten. Tidigare kallades den oxå 'Solis dubbla vita'.

Kärt barn har många namn men någon förädlare hittade jag inte.

            

 
 
Ingen bild

Lottie

11 november 2011 22:43

Läste någonstans, helt nyligt, att originalet ska ha hittats i Svanstein. Ja, vid Torneälv...
Blomman är underbar! Desto mer ljus o sol den får desto mer rodnar den..

Lena Larsson

2 februari 2012 13:19

Intressant, jag tycker det är kul med lite info om pelargonerna och är tacksam för informationen. Tack.

 
Ingen bild

Janne

7 augusti 2015 16:18

Här ser man... Ja precis pelargonian har funnits i min pappas föräldrahem i Svanstein sedan mycket lång tid tillbaka. Svärmor (Soli) som är pelargoniagalen gjorde slag i saken och namnsatte exemplaret, Kiruna för att mina föräldrar bor i Kiruna och Tornedalen för att "orginalet" kommer därifrån, Soli som är svärmor. Lite roligt är det ju att ha bidragit med ett skott som spritt sig landet runt. Den vita har en kompis från granngården i Svanstein, den har röda blommor, säkert lika gammal, en ännu namnlös sort. Kanske Höströd Kiruna passar eller om det blir Tornedalen #2 kanske.

Lena Larsson

21 augusti 2015 06:59

Tack, det är alltid så spännande att höra historien bakom namnen.
Tack för att du delar med dig.
Hälsar Lena

 
Ingen bild

Lena

30 april 2018 01:50

Var kan jag hitta en stickling till min kompis som fick alla sina tornedalspelargoner ihjälfrusna i vintras

 
Roland Laine

Roland Laine

7 februari 2020 22:54

Vill komma i kontakt med Janne. Behöver all information om Tornedalen.

http://Facebok

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lena Larsson - 11 juli 2013 11:40

Occold Lagoon  Zonal. Dvärg. Dubbla rosa, lite flammiga blommor med mörkt rosa mitt och kanter på kronbladen.Bladen är mörkt gröna med en nästan brunsvart zonmarkering.Den är kompakt och kraftig.Förädlare är Stanley P Stringer före 1982.      ...

Av Lena Larsson - 20 mars 2013 17:20

Nu växer det så det knakar...Men var är våren? Vårdagjämning idag och 8 minus när jag vaknar, blåser "skitkallt".Mina sticklingar är toppade för andra gången och börjar se riktigt hyfsade ut. En del försöker att blomma och nu får dom göra det. Bara f...

Av Lena Larsson - 12 januari 2013 08:00

Small Fortune, Zonal, Miniatyr, Halvdubbla gräddvita blommor med rosa fläckar och kanter på kronbladen.Bladen är ganska mörkt nästan grågröna med en mycket markant zon.Kompakt växtsätt.  Jättesöt.Förädlare är Holmes Miller 1958.       ...

Av Lena Larsson - 5 januari 2013 08:00

Evka  Hänpelargon, Brokbladig. En PAC.Enkla rosa eller röda blommor men oj så många. Bladen är lite grågröna med gräddvita kanter och som hängisar brukar lite styvare.Min första Evka fick jag som liten stickling av min Dotter. Den växte till sig och ...

Av Lena Larsson - 24 september 2012 08:00

Goldstone Copper. Zonal. Brokbladig. Miniatyr. Riktigt rosa, dubbla blommor som är lite skiftande.Bladen är nästan kopparfärgade med en mycket mörk zon. Lite mera gröna om de inte står i solen.Förädlare är Anthony Blackburn.       ...

Skapa flashcards